Skolefritidsordninger, ungdomslag og kompetansesentre
Afghanistankomiteen har utviklet en rekke ulike fora der barn og ungdom får muligheten til å jobbe sammen om praktiske prosjekter som er relevant utfra geografisk og kulturell kontekst, utvikle kritisk og kreativ tenkning, lære å samarbeide mot felles mål, etablere lag og organisasjoner, og jobbe dialog og konflikthåndtering. På alle skolene vi samarbeider med vil det bli etablert elevråd og beredskaps- og redningskorps. I tillegg vil barn og ungdom få muligheten til å starte litteratur- og lesesirkler, teaterklubber, idrettslag, eller grupper som jobber med natur- og miljøvern, landbruk, kunst og håndverk, og dialog og konflikthåndtering utfra egne behov og interesser.
Mange unge afghanere dropper ut av skolen eller sliter med å få arbeid etter endt utdanning. Afghanistankomiteen har derfor satt i gang tiltak ute på landsbygda for ungdom der vi jobber med arbeidstrening, kompetansebygging innen ulike fagfelt, men viktigst av alt styrking av ungdommenes tro på seg selv, sine egne evner og sin egen fremtid. Vi har gitt kompetansesentrene navnet «THINK Labs» da de er innovative, fremtidsrettet eller «forward thinking» og nærmest fungerer som et «laboratorium» der nye ideer prøves ut og evalueres i samarbeid med ungdommene selv.
Alle aktivitetene Afghanistankomiteen støtter er inkluderende og dermed åpne for jenter og gutter med ulik etnisk, språklig, religiøs, kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn, samt barn og ungdom med nedsatt funksjonsevne som vanligvis har altfor få muligheter for utdanning og sysselsetting.